Det siste året på småbarnsavdelingen forberedes barna på overgangen på flere måter. Vi øker fokus på selvstendighet. «Klare selv» er et viktig mål, barna skal oppleve mestring. Dette er spesielt fremtredende i av/på kledningssituasjoner, i ryddesituasjoner og under måltidet. Selvtillit og selvbilde er i fokus.
Nye utfordringer: De eldste i barnegruppen behøver noe å strekke seg etter. Vi igangsetter lengre turer med ulikt fokus. Vi tilbyr mer brettspill/lottospill/memory. Her oppøves ferdigheter som å vente på tur. Vi gir barna mer ansvar på avdelingen ved at de hjelper de voksne med de yngste, lager mat m.m.
Samarbeid med stor avdeling: Når det er overgang fra liten til stor avdeling for barnet begynner vi å besøke barnets nye avdeling. Her leker vi, hilser på de voksne, spiser lunsj m.m. Da er en voksen fra barnets avdeling med på besøk. Pedagogisk leder på liten avdeling har en overgangssamtale med pedagogisk leder på stor avdeling før overgangen til barnet. Her overleveres informasjon om barnet og barnets mappe. På denne måten sikrer vi en god overgang der alle voksne kan møte barnet på best mulig måte. Da er det foreldrene som følger barna. Det er viktig å sette av tid til denne overgangen for å gi barnet best mulig utgangspunkt for en trygg barnehagehverdag.