Et nærmiljø med mange muligheter

I stiftelsen Hammaren barnehage ønsker vi at barna skal få gode erfaringer og opplevelser med natur og friluftsliv.

Hammaren barnehage ligger i et jordbruksområde omkranset av bondegårder. Dette gir oss unike muligheter til å la barna bli kjent med jordbruket som næring, samt få erfaring med- og kunnskaper om planter og dyr. Nærmeste bondegård ligger i gåavstand selv for de yngste barna. Her får barna blant annet se hester, høns, kalkun og påfugl.

Jærstrendene og havet er ikke langt borte, noe som gir oss mange muligheter for fantastiske naturopplevelser. I 2019 gikk vi til innkjøp av to elektriske sykler med vogner forran. I hver vogn er det plass til seks barn. Disse syklene blir flittig brukt og gir oss en fantastisk mulighet til å få med oss barna på turer i nærmiljøet og i sola kommune forøvrig. Med disse syklene har vi blant annet besøkt: Ølbergskogen, Sola idrettsanlegg, Sola kulturhus og ruinkirken på Sola for å nevne noen.

Sømme barnehage og Sola skole er to av våre nærmeste naboer. Vi samarbeider med både skole og barnehage om ulike arrangementer og er på besøk hos hverandre.